5 grzechów głównych przy organizacji kina plenerowego

Jakiś czas temu popełniłem artykuł 8 porad jak zorganizować kino plenerowe, który mam nadzieję pomógł Wam choć trochę przy planowaniu swoich plenerów kinowych. Tym razem odwracam temat o 180 stopni i postaram się opowiedzieć o najczęstszych błędach przy organizacji i wynajmie kina plenerowego oraz kina samochodowego. Są to moje wieloletnie obserwacje setek imprez kinowych jakie miałem okazję obsługiwać od strony technicznej.

Wszystkie tematy jakie poruszę w dalszej części są oczywiście zależne od specyfiki imprezy. Event eventowi nie równy, czasami zamysłem organizatora jest impreza kameralna dla ściśle określonej, wąskiej grupy odbiorców czy wręcz impreza zamknięta, kiedy organizator nie chce, aby o pokazie dowiedziały się osoby trzecie. Najczęściej jednak kino plenerowe organizowane jest jako impreza otwarta na rynku, plaży czy też w parku i organizatorowi zależy na jak najwyższej frekwencji.

Promocja (albo jej brak) plenerowych pokazów kina letniego

Promocja kina letniego w social media

Często podczas rozmów z klientami spotykam się z opiniami typu „chciałbym zorganizować kino letnie i wiem, że to będzie świetna impreza, ale u nas jest taka mała społeczność i boję się, że ludzie nie przyjdą”. Na takie dylematy mam tylko jedną odpowiedź: nie bój się, tylko spraw, aby jak najwięcej osób dowiedziało się o Twojej imprezie. Skoro mieszkańcom, klientom czy turystom zapewnisz świetną, niecodzienną formę rozrywki w dodatku nieodpłatnie dlaczego mieli by nie przyjść ? Muszą tylko (albo może aż) zostać skutecznie poinformowani, że szykuje się takie wydarzenie.

W obecnych czasach mamy tyle możliwości promocji wszelkiego rodzaju eventów, że ciężko było by skorzystać z wszystkich. Jedno jest pewne, im więcej kanałów promocji wykorzystasz tym skuteczniej wypromujesz swoją imprezę. Mogą to być tradycyjne kanały jak plakaty na słupach ogłoszeniowych, ulotki, ogłoszenie proboszcza z ambony czy informacja na stronie urzędu miasta bądź lokalnego portalu informacyjnego. Wszystko te sposoby są bardzo dobre i tradycyjne kanały nigdy nie stracą na wartości, jednak w obecnych czasach warto skupić się na czymś kto każdy zna, ale jeszcze nie do końca wykorzystuje – Social Media.

Nie będę w tym miejscu rozpisywał się o możliwościach i zaletach marketingowych takich narzędzi jak Facebook czy Instagram, bo na ten temat napisano już tysiące książek oraz artykułów. Chciałbym tylko pokazać Wam jeden prosty sposób, a wnioski wyciągniecie sami :)

Case study:
Planujemy imprezę pod nazwą „Wakacyjne kino letnie w …” w średniej wielkości miasteczku (dla przykładu Brzesko, Małopolska, miejscowość ok 20 000 mieszkańców) Z założenia jest to impreza otwarta, dla ogółu mieszkańców. Zależy nam aby informacja o kinie letnim dotarła do jak największej ilości osób

  • Na naszym facebooku tworzymy wydarzenie pn. „Kino plenerowe w Brzesku”. Oczywiście w tle ustawiamy zdjęcie imponująco wyglądającego ekranu plenerowego, leżaki, popcorn, foodtrucki etc. (zdjęcia takie możecie kupić np. na istockphoto.com albo najlepiej poprosić o udostępnienie zdjęć ze swoich realizacji wykonawcę obsługi technicznej pokazu filmowego)
  • Tworzymy kampanię reklamową promującą nasze wydarzenie. Grupa odbiorców: mieszkańcy Brzeska oraz w promieniu 17 km, wiek odbiorców: powyżej 14 lat, koszt kampanii: 200 zł/7 dni, Zasięg kampanii: 3000-8700 osób dziennie !!

Jaki były koszt przygotowania, wydrukowania oraz rozwieszenia plakatów po okolicy w takiej ilości, aby skutecznie dotrzeć do takiej ilości mieszkańców ?

Zacząłem od bardzo istotnej sprawy, jaką jest promocja wydarzenia, jednak nawet najlepiej ‘skrojona’ kampania reklamowa na niewiele się zda, jeśli samo nasze wydarzenie nie będzie dobrze przygotowane.

Nieprzywiązywanie wagi do repertuaru filmowego

Repertuar do kina letniego

Niezwykle istotny jest dobór filmów. Biorąc pod uwagę charakter imprezy kina plenerowe podzieliłbym na dwie podstawowe kategorie

  • Kino plenerowe dla ogółu społeczności – otwarta impreza o charakterze rozrywkowym, nie związana z konkretnym miejscem, świętem, wydarzeniem czy osobą. Takich imprez jest najwięcej. Organizatorowi, bez znaczenia czy jest to instytucja publiczna czy prywatna firma zależy na jak największej frekwencji oraz zapewnieniu niezapomnianych wrażeń i ciekawej rozrywki swoim widzom. Ciężko też jest oszacować w jakim wieku będą nasi widzowie, więc repertuar który dobierzemy musi być interesujący, ale również bezpieczny. Nikt z nas chyba nie chce wysłuchiwać zarzutów typu „co to za film wyświetliliście, przecież tam były małe dzieci”. Chyba, że jasno informujemy, że jest to impreza dla widzów dorosłych. Bezpiecznikiem w takiej sytuacji są sprawdzone komedie, kino przygodowe, familijne czy lekkie kino akcji a nawet thrillery czy horrory. Umówmy się, unikamy filmów typu „Nimfomanka”. Nie katujmy też naszych widzów zbyt ambitnym kinem. Wyobraźcie sobie, ciepły letni wieczór, wygodne leżaki, fajne towarzystwo, popcorn, napoje, luźna, wakacyjna wręcz imprezowa atmosfera a na wielkim ekranie wyświetlamy film pt. „Pan Tadeusz”… Po pierwsze, nie wiem ile osób przyszło by na taki film w plenerze, po drugie duża część widzów przychodzi na pokazy plenerowe spontanicznie, spodziewając się luźnej rozrywki i nie zawsze wiedząc nawet jaki film będzie wyświetlany. Nie zaskakujmy ich w ten sposób ;)
  • Druga kategoria kin letnich to tematyczne kino plenerowe – organizowane przeważnie przez urząd miasta, dom kultury czy też stowarzyszenia. Z założenia kino plenerowe związane jest z konkretnym tematem, świętem, osobą bądź miejscem. W takim przypadku repertuar może być bardziej ambity. Przykład: W 2010 roku nasza firma wielokrotnie wyświetlała film „Krzyżacy” z 1960 roku. Pokazy odbywały się na rynkach oraz starówkach miast i wpisane były oczywiście w obchody 600 rocznicy bitwy pod Grunwaldem

Skoro interesujesz się tematem organizacji kina plenerowego na pewno znasz całą masę filmów, które idealnie wpasują się w Twoją imprezę. Zawsze możesz skorzystać z doświadczenia i sugestii firm zajmujących się zawodowo kinem plenerowym. Warto to zrobić z jednego prostego powodu – firmy te obsługując setki pokazów filmowych rocznie zarówno tych kameralnych jak i masowych posiadają swoje obserwacje, jakie tytuły najlepiej sprawdzały się na ich imprezach, a które niekoniecznie.

Źle dobrany termin imprezy

Przede wszystkim przed ostatecznym wyborem terminów naszych plenerowych seansów filmowych należy sprawdzić, czy nie będą one pokrywać się z innymi wydarzeniami, które mogą ‘ukraść’ nam uczestników kina letniego. Mam tutaj na myśli nie tylko imprezy lokalne jak np. koncert Bruno Marsa w sąsiedniej miejscowości (sic!) ale także wydarzenia ogólnoświatowe typu mundial czy np. siatkarski finał olimpiady. Jakim zaskoczeniem jednego z naszych klientów (mimo naszych wcześniejszych sugestii) była frekwencja na kinie plenerowym w dniu 15 lipca tego roku :) Równolegle odbywał się finałowy mecz Chorwacji z Francją na mundialu w Rosji. Na szczęście był to jeden z 8 zaplanowanych seansów w trakcie wakacji i na kolejnych pokazach plenerowych widzowie dopisywali w 100%

Nie oszukujmy naszych widzów

Od strony technicznej kino plenerowe na całym świecie realizowane jest w technologii ekran + projektor. Nawet najnowocześniejszy projektor nie jest w stanie wygrać ze światłem dziennym, dlatego nie bez przyczyny seanse mogą rozpoczynać się po zmroku. Nie ulegajmy więc zapewnieniom, że kino plenerowe na przełomie czerwca i lipca może rozpocząć się już o 18:00. Nie może :) i nie testujcie tego na własnej skórze !

Do czego zmierzam; nawet jeśli Wasza impreza będzie dopięta na ostatni guzik, w przepięknym miejscu, repertuar idealnie dobrany i przyjdzie milion widzów, ale oszukacie ich informując na plakatach, że projekcja rozpocznie się o 18, a będziecie zmuszeniu przeciągać początek filmu, aż będzie wystarczająco ciemno, to albo Wasi zniecierpliwieni widzowie opuszczą imprezę, albo w najlepszym wypadku dotrwają do końca, jednak i tak pozostanie niesmak. Powiedzmy sobie prawdę, seans filmowy to nie Gunses N’ Roses, żeby na niego czekać :)

Jeśli zależy Ci, aby wyświetlić film za dnia jest oczywiście taka możliwość. Obecne, nowoczesne ekrany LED oferują już taką jakość, że śmiało można stosować je do oglądania filmów, jednak ograniczeniem jest tutaj wielkość ekranu, a raczej koszt wynajęcia odpowiednio dużego i jakościowego ekranu oraz niezbędnego zaplecza technicznego (konstrukcja). Ponadto, jaka była by przyjemność oglądania romantycznego filmu z ukochanym czy mrożącego krew w żyłach horroru przy świetle dziennym ? :)

Bilety wstępu do kina plenerowego

Żaden dystrybutor czy producent filmowy nie udzieli zgody/licencji na plenerowe wyświetlenie filmu, który aktualnie jest w repertuarze tradycyjnych kin. Dlatego w mojej opinii pobieranie opłat za bilet wstępu do kina plenerowego nie jest dobrym rozwiązaniem, gdyż organizując kino letnie nie jesteśmy w stanie konkurować repertuarem z multipleksami. Pomijam fakt, że na takiej otwartej imprezie ciężko będzie zapanować nad widzami, którzy będą próbowali dostać się do naszego kina ‘na lewo’. Kolejna sprawa to koszt licencji filmowej, która w przypadku pokazów biletowanych jest zwykle o wiele droższa. Jeśli już koniecznie musimy w jakikolwiek sposób zmonetyzować nasze kino plenerowe rozwiązaniem jest sprzedaż popcornu lub wynajem leżaków dla widzów.

Podsumowanie

Oczywiście mógłbym wymienić jeszcze wiele innych pułapek, tych mniej jak i tych bardziej oczywistych przy organizacji kina plenerowego, jednak te aspekty które opisałem powyżej w mojej opinii są najistotniejsze. Jeśli jednak masz jakiekolwiek obiekcje, pytania czy też pomysły, które chciałbyś niezobowiązująco skonsultować ze mną – zapraszam do kontaktu, zawsze możemy porozmawiać telefonicznie na ten temat.

Przemysław Żurek, kinomobilne.pl

Zorganizuj z nami kino plenerowe lub kino samochodowe

Wypełnij poniższy formularz lub zadzwoń. Przygotujemy dla Ciebie szczegółową ofertę cenową.
Tel. +48 503 061 909

Formularz kontaktowy


Udostępnij

Autor

Od 2009 roku jestem właścicielem firmy kinomobilne.pl zajmującej się organizacją oraz obsługą techniczną plenerowych pokazów filmowych. Wśród moich klientów jest setki instytucji państwowych, uczelni wyższych, lokalnych domów kultury oraz firm takich jak Polpharma, Kolporter, Profiauto czy Tauron Arena.